125 Jaar Walra V/H Van Dijk Manders & Co.

Titel 125 Jaar Walra V/H Van Dijk Manders & Co.
Omslag Cover of 125 Jaar Walra V/H Van Dijk Manders & Co. book
Content

125 Jaar Walra v/h Van Dijk Manders en Co. , 125 jaar directe linnenverkoop uit Woldere.

Walra werd als familiebedrijf in 1873 opgericht en was, beter gezegd ís, gevestigd in het dorp Waalre, waar de naam Walra van afgeleid is. Walra kwam tegemoet aan de textielwensen van jonge, pasgetrouwde stellen. In vroegere tijden behoorde het linnengoed tot de kostbaarste bezittingen in een huishouden.

Walra werkte met directe verkoop, dat wil zeggen dat de Walra-adviseuses het linnen in een persoonlijke en warme omgeving verkochten: bij de mensen thuis. Daar kochten dames hun complete linnenuitzet voor ‘het aanstaande bruidje’: hun dochter die het ouderlijk huis ging verlaten.  De adviseuse kwam persoonlijk langs met een koffer vol Walra textiel.

Walra is het enige bedrijf dat dit tot de 21ste eeuw heeft volgehouden. Er kwam echter een kentering. De traditie van Walra-adviseuses ebde weg.

Kortom: Een ‘rijk’ document over de oprichters van het bedrijf, familie Van Dijk en Manders.

2023:

Anno nu is het persoonlijke, warme en nostalgische merk Walra weer helemaal terug, aangepast aan de behoefte van vandaag.

!!! De kaft is aan de voorzijde voorzien van een ‘Errato’, zogenaamde opsomming van ‘fouten’ in de uitgave die voorligt.

27-03-2023

De geschiedenis van Walra (Bron: https://www.walra.nl/geschiedenis-walra/ )

Walra werd als familiebedrijf in 1873 opgericht en was gevestigd in het dorp Waalre, waar de naam Walra van afgeleid is. Walra kwam tegemoet aan de textielwensen van jonge, pasgetrouwde stellen. In vroegere tijden behoorde het linnengoed tot de kostbaarste bezittingen in een huishouden.

Walra werkte met directe verkoop, dat wil zeggen dat de Walra-adviseuses het linnen in een persoonlijke en warme omgeving verkochten: bij de mensen thuis. Daar kochten dames hun complete linnenuitzet voor ‘het aanstaande bruidje’: hun dochter die het ouderlijk huis ging verlaten.  De adviseuse kwam persoonlijk langs met een koffer vol Walra textiel.

Walra is het enige bedrijf dat dit tot de 21ste eeuw heeft volgehouden. Er kwam echter een kentering. De traditie van Walra-adviseuses ebde weg.

Anno nu is het persoonlijke, warme en nostalgische merk Walra weer helemaal terug, aangepast aan de behoefte van vandaag.

De rijke geschiedenis van 150 jaar Walra

Het jaar 2023 is voor ons heel bijzonder, want dit jaar bestaat Walra namelijk 150 jaar. Sinds 1873 is Walra het merk voor bed- en badtextiel van hoogwaardige kwaliteit. Vroeger spaarde je een hele uitzet van Walra bij elkaar. De Walra adviseuses brachten persoonlijk de collectie bij de mensen thuis. In 150 jaar tijd is er veel veranderd en shop je tegenwoordig zelf de gehele collectie online. Ontdek de wondere reis van 150 jaar Walra!

Walra uit Waalre

Walra werd in 1873 opgericht door Dorus van Dijk en Caatje Manders, van familiebedrijf Van Dijk. Het bedrijf was gevestigd in het Brabantse dorp Waalre, waar de naam Walra van afgeleid is. Walra voldeed aan de textielwensen van jonge, pasgetrouwde stellen. In vroegere tijden behoorde het linnengoed namelijk tot de kostbaarste bezittingen in een huishouden.

Thuiswevers, industriële revolutie en 100 jaar bestaan van Walra

Halverwege de 19e eeuw begon familie van Dijk zelf met het verbouwen van vlas om hier vlaslinnen en stof van te maken. Dit gebeurde in de fabriek maar werd ook veel gedaan door thuiswevers. Thuiswevers waren boeren die een gemengd bedrijf hadden, in rustige periodes deden zij vervangende arbeid; het thuis weven van stof. Zij kregen garen en attributen van wevers families en brachten de stoffen terug wanneer deze klaar waren. Hier werden in de fabriek eindproducten van gemaakt, waaronder producten van Walra.

Rond 1890 was de industriële revolutie flink op gang en kreeg ook de fabriek van Walra een stoommachine, dit was een hele gebeurtenis. Hierdoor verviel het thuisweven. Toen Walra 100 jaar bestond schonk familie van Dijk het bronzen beeld ‘de wever’ aan gemeente Waalre. Dit stond symbool voor de thuiswevers die stoffen naar de fabriek brachten nadat deze thuis geweven was; een sterke man met een rol stof op zijn schouder. Anno 2023 staat het beeld er nog, in centrum Waalre.

Toen al innovatief

Toen Dorus en Caatje trouwden in 1873 zijn ze begonnen met particuliere verkoop van Walra. Dit was in die tijd erg bijzonder omdat dit niet gebruikelijk was. In winkels kon je enkel stoffen kopen en vrouwen maakten hier zelf beddengoed en lakens van. Walra was daarmee het éérste merk dat een afgewerkt artikel kon leveren in grote aantallen. Erg uniek voor die tijd.

De Walra-adviseuses

Walra werkte met directe verkoop, dat wil zeggen dat de Walra-adviseuses het linnen in een persoonlijke en warme omgeving verkochten: bij de mensen thuis. Daar kochten dames hun complete linnenuitzet voor ‘de aanstaande bruid’: hun dochter die het ouderlijk huis ging verlaten. De adviseuse kwam persoonlijk langs met een koffer vol Walra textiel. Hierin zaten boeken met stalen van verschillende kwaliteiten en monogrammen die je kon laten borduren. Deze adviseuses zijn een echt begrip in de geschiedenis van Walra.

Vaak kwamen deze adviseuses, of agentessen zoals ze ook wel genoemd werden, uit een hogere stand. Dit was eigenlijk niet gebruikelijk, dames uit de hogere stand werkten namelijk niet, dit deed de man. Het agentschap was dus ook meer als bijverdienste. Ze deden dit vaak in de avonduren of wanneer de kinderen naar school waren. Zij konden hun eigen tijd indelen, een groot voordeel voor de huismoeder van die tijd.

Eén van deze adviseuses was Anja van Delen, zij begon in oktober 1976. In het begin bleef ze thuis voor de kinderen maar toen deze oud genoeg waren ging ze voor Walra op pad. Dit deed ze onder schooltijd of in de avonduren. Ze kwam bij allerlei soorten huishoudens, waarvan 90%  jonge meiden waren die alvast een uitzet wilden sparen. Verkering of niet, een uitzet hadden ze.

De adviseuses werd geleerd om het meeste emotionele product eerst te laten zien; badgoed. Het badgoed was zacht, met lange lussen en fijn op je lijf. Mensen hebben iets met zachtheid. Het minst emotionele product werd dan als laatste tevoorschijn gehaald, bijvoorbeeld een vaatdoekje of molton.

Een Walra uitzet

Een uitzet was vanzelfsprekend, dit kreeg je van kleins af aan mee van je moeder. Er werd vaak jong getrouwd en meiden begonnen dus op hun 16e al met het sparen van een uitzet. Met deze uitzet liet je zien dat je klaar was om te trouwen; ‘ik ben bereid om een huishouden te beginnen, ik ben klaar om te settelen’.

Wanneer je trouwde kwam de hele buurt kijken naar je linnen uitzet, dit was iets om trots op te zijn en was van grote waarde.

Een uitzet bestond uit vele verschillende producten en van hoge aantallen. Dit had je ook nodig aangezien er in die tijd geen wasmachines waren. Linnengoed werd slechts 2 of 3 keer per jaar gewassen.

De Walra uitzet club

In 1960, kort na de oorlog, liep de verkoop wat terug. De Walra uitzet club werd bedacht en adviseuses reisden door het hele land. De uitzet club was een spaarsysteem om je uitzet gemakkelijk bij elkaar te sparen. Iedere maand kreeg je een pakketje thuisgestuurd, zo kon je gemakkelijk en geleidelijk sparen voor Walra.

Per post werden vrouwen benaderd voor deze uitzet club. Er zat een antwoordkaartje bij en zo konden de Walra adviseuses uitgenodigd worden. Wanneer de adviseuse langs kwam kon je aangeven wat je wilde en hoeveel gulden je per maand kon missen, hier maakte Walra dan een passend pakket voor iedere maand.

Tijd voor een nieuwe marketing aanpak

Begin jaren 90, tijden veranderden en de marketing formule moest anders. Het merk moest breder neergezet worden, hier kwamen de interieurtrends om de hoek. De producten van Walra werden samengesteld op basis van interieurtrends en kleuren; linnenhuis architectuur werd geboren.

De doelgroep werd ook onder de loep genomen, dit bleven jonge meiden die gingen settelen, echter werd het moment van settelen onduidelijker. Veel stellen gingen eerst samenwonen en trouwde daarna pas, of zelfs helemaal niet. Ook het moment van kinderen krijgen of een woning kopen werd onduidelijker.

Jongeren gingen op kamers of het huis uit en namen daarbij ook veel mee uit de linnenkast. Ook moeders wilde dus weer nieuw linnengoed. De doelgroep en het moment daarvan verschoof dus enorm, hier moest Walra op inspelen.

Einde van de Walra adviseuses

2001 was het laatste jaar dat de Walra adviseuses actief waren. De timing en manier van kopen was veranderd en dus verdwenen de adviseuses naar de achtergrond. Later werd Walra.com gelanceerd en konden consumenten producten online aanschaffen.

Nieuwe uitstraling en gerecycled badgoed

In de tussentijd heeft Walra een nieuwe uitstraling gekregen en zijn de producten aangepast naar de behoeften van deze tijd. Het aanschaffen van linnen is veranderd, meiden wachten tot ze een huis hebben, samenwonen en richten daarna pas in. Er wordt tegenwoordig ook geen linnengoed meer aangeschaft voor het hele leven, consumenten zijn soms toe aan verandering. Ook Walra heeft hierop ingespeeld.

2019 was ook een bijzonder jaar, de allereerste gerecycled badgoed collectie werd gelanceerd; Walra Remade Cotton. Het badgoed bestaat voor 70% uit gerecycled katoen en 30% nieuw katoen. Later werden ook dekbedovertrekken gemaakt van deze samenstelling.

Het jaar 2023

Dit jaar is bijzonder, hierin wordt 150 jaar Walra gevierd. We blikken terug op deze 150 bijzondere jaren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Auteur Jos F. van Dijk i.s.m. Riny van Gerven
Uitgever Stichting Wolderfonds, Waalra
Jaar 1998
Aantal pagina's 46
Rubriek Cultuurgeschiedenis, Economische en sociale geschiedenis, en Nijverheid en industrie
Periode 19de Eeuw (Industrialisatie) - 1800 tot 1900, 20ste Eeuw 1ste helft -1900 tot 1950, en 20ste Eeuw 2de helft - 1950 tot 2000
Regio Algemeen en De Kempen (NL)
Plaatsnaam Aalst-Waalre en Waalre
Locatie 06-5-28