De dorpsschool in de Meierij van ‘s-Hertogenbosch van 1648 tot 1795

    Titel De dorpsschool in de Meierij van ‘s-Hertogenbosch van 1648 tot 1795
    Omslag Cover of De dorpsschool in de Meierij van ‘s-Hertogenbosch van 1648 tot 1795 book
    Content

    Woord vooraf:

    De aanleiding om onderzoek te doen naar de geschiedenis van het volksonderwijs in de Meiery van ‘s-Hertogenbosch tijdens het Ancien Régime ligt nu vele jaren achter mij.
    In het jaar 1977 verscheen de dissertatie “Weldaet der Scholen”, Het plattelandsonderwijs in de provincie Utrecht van 1580 tot het begin der 19de eeuw. van mevrouw E.P. de Booy. Dit boek maakte grote indruk op mij. Het meest getroffen werd ik door de constatering dat in alle Utrechtse dorpen katholieken een duidelijke achterstand hadden in schrijfvaardigheid op hun gereformeerde dorpsgenoten. De schrijfster vroeg zich dan ook af – zonder een definitief antwoord te geven – in hoeverre de bemoeienis van de Gereformeerde Kerk het ontwikkelingspeil der katholieken nadelig heeft beïnvloed.
    Deze vraagstelling was voor mij prikkelend genoeg om zelf een onderzoek te beginnen naar volksonderwijs en volksontwikkeling in de Meierij. In dit gebied, dat nagenoeg geheel katholiek was, hadden na 1648 – net als eerder in het Utrecht van mevrouw De Booy – de katholieke schoolmeesters moeten plaatsmaken voor gereformeerden. De Meierij leek mij dan ook een ideale streek om met de vraag van mevrouw De Booy aan de slag te gaan.

    Inhoud:

    • Inleiding – Doelstelling van het onderzoek – Bronnen – Recent onderzoek in de geschiedenis van het volksonderwijs tijdens het Ancien Regime – Indeling van dit boek.
    • “Weinig Roomschen kunnen goed leezen, veel minder nog schrijven….”
    • Geletterdheid en volksonderwijs in de zeventiende, achttiende en begin negentiende eeuw.
    • “Tot Godes eer”.
    • Reformatie en volksonderwijs.
    • Het schoolreglement van 1655.
    • Paapse bijscholen.
    • De benoemingsprocedure.
    • Maatschappelijke positie.
    • Financiële positie.
    • Waarneming door een substituut.
    • Wijze van functioneren.
    • Het scholennet.
    • Het schoolhuis.
    • Doelstellingen van het volksonderwijs.
    • De gang van zaken in de klas.
    • De leerlingen.
    • Ouders en onderwijs.

    Samenvatting – Summary
    Bijlagen – 1. Katholieke scholen in de Meierij 1648-1795 – 2. Gereformeerde dorpsschoolmeesters in de Meierij 1648-1795 – 3. Schoolboeken in de Meierij – 4. Lijst van leerlingen in Stratum op 31 maart 1799
    Lijst van afkortingen
    Noten
    Lijst van geraadpleegde archivalia
    Lijst van geraadpleegde gedrukte bronnen en literatuur
    Lijst van afbeeldingen en kaarten
    Index van geografische namen
    Index van persoonsnamen
    Over de auteur

    Reeksnaam Bijdragen tot de geschiedenis van het Zuiden van Nederland
    Auteur H.Th.M. Roosenboom
    Uitgever Stichting Zuidelijk Historisch Contact, Tilburg
    Jaar 1997
    ISBN 90 70641 56 9
    Aantal pagina's 376
    Rubriek Cultuurgeschiedenis en Sociale groepen en groeperingen
    Periode 17de Eeuw (Gouden Eeuw) - 1600 tot 1700 en 18de Eeuw (Verlichting) - 1700 tot 1800
    Regio Brabant Algemeen, Midden en West Brabant, Noord-Oost Brabant, en Zuid-Oost Brabant
    Locatie 06-4